מה הן ארבע המילים החשובות ביותר בניהול?
אני שונא סיסמאות ומילים ריקות והשאלה הזו נראית כמו הזמנה לעוד קלישאה. אלא שבמקרה הזה, בדיוק להיפך. עיקרון מפתח לחיבור בין שניים בכל מערכת יחסים הוא כבוד הדדי. רעיון בסיסי שמגיע מתוך הבנה עמוקה שלצד השני ישנה זכות בלתי ניתנת לערעור לראות מציאות שונה משלי. אורי בר און כתבה ספר ילדים נהדר שנקרא "כן קרה כלום". שמו אומר כמעט הכול. אי אפשר לחשוב על פעולת ניהול מוצלחת אחת – הדרכה, חניכה, משוב, הצבת יעדים, הקצאת משימות, הערכה תקופתית, שלא עוברת דרך סקרנות ורצון אמתי להבין מה הצד השני רואה. מה הם הפערים בין תמונת המציאות שלי ושלו. בחזרה לשאלה מה הן ארבע המילים החשובות ביותר בניהול, התשובה היא
"What do you think?".
ארבע מילים המבטאות רשימה בלתי נגמרת של ערכים – סקרנות, כבוד, שיתוף פעולה, אמון, עבודת צוות, ענווה, פתיחות… מנהלות ומנהלים טובעים בתוך תקורות מנהליות, ישיבות תכופות, בירוקרטיה מתסכלת ומתקשים לעצור לשאול שאלות פשוטות וחשובות כמו אלה זוהי לא רק יכולת טכנית. זאת מיומנות קריטית המאפשרת לרדת לשורש הדברים ולהשיג הבנה עמוקה. בכל תכנית פיתוח מנהיגות אני מקפיד לשלב יכולות מנטליות של התבוננות, הקשבה וחידוד תשומת הלב. אין דרג ניהולי בארגון שהיכולת הזאת היא לא קריטית עבורו. בראיון לניו יורק טיימס, אמרה מנכ"לית גילט גרופ מישל פלוסו שלפעמים בשיחות 360 היא אומרת לאנשיה "אלה המקומות בהם אני טובה ואלה אותם אני לא רואה ובהם אני צריכה עזרה". רויטל הנדלר סיפרה לי אתמול שכעובדת היו לה רעיונות רבים אבל מעט מדיי קשב ניהולי לפתח אותם. כמנכ"לית אול-ג'ובס, דאגה שכל דרגי הארגון יבינו שהם רואים דברים שהיא לא יכולה לראות ואם יש משהו שהיו עושים אחרת במקומה, היא רוצה לדעת מזה, גם אם לא בהכרח להסכים. כבוד הוא ביטוי חשוב של מנהיגות, בסיס לכל מערכת יחסים יציבה וטובה ותנאי יסוד לצמיחה והתפתחות של הארגון.
אז… מה אתם חושבים?