יותר מדיי מנהלים תופסים את שיחות ההערכה
השנתיות כמטרד. למה?
במקום אירוע מנהיגותי חשוב, ביותר מדי ארגונים הדבר נתפס כהצקה השנתית של מחלקת מש"א או הפרעה לעבודה האמיתית.
משיחות שקיימתי עם מנהלים רבים עולים חמישה מוקדים שיכולים לשפר את שיחת ההערכה התקופתית בצורה דרמטית:
1. חלק מאומנות הניהול היא היכולת לעבור ממוד עבודה למוד הקשבה. לעשות סוויץ' מחשיבה משימתית ופונקציונלית שדוחפת מהר קדימה להקשבה מעמיקה ואמפטית. מעבר לא טריוויאלי שהרבה מנהלים מתקשים לעשות אותו. הקושי קשור לסגנון אישי וטמפרמנט אבל גם לתמיכה ארגונית והבנת חשיבות העניין. על מנהלים להקצות לבקש את משאבי הקשב והפנאי המתאימים לנושא.
2. שיחת הערכה תקופתית זאת לא באמת שיחה. זהו תהליך שמתחיל יום אחרי שהשיחה הקודמת הסתיימה ונשען על משוב נקודתי לאורך כל השנה. גם שיחת ההערכה השנתית היא רק חלק מתהליך ניתוח ויישום שמגיע אחריה. הציפיות שהדברים ישתפרו וישתנו לטובה עולות ואסור שיגיע ואקום שיגרום למפח נפש. אחרת, ברור לגמרי עם איזה הלך רוח יגיע איש הצוות לשיחה הבאה…
3. אסור ששיחת הערכה תתחיל ותגמר באירוע טכני של טפסים דיגיטליים וציונים. ארגונים משקיעים משאבי עתק במערכות מתוחכמות לאוטומציה של התהליך. גם אם מערכות כאלה מקלות, אסור שהן ידחקו שיח אנושי פתוח ובוגר ביחס לשאלה המרכזית "איך אני ואת.ה יכולים לעשות בשנה הקרובה עבודה טובה יותר יחד?"
4. בלב שיחת הערכה תקופתית איכותית שאלות טובות שיורדות ללב העשייה והיחסים. לדוגמא: מה אתה צריך ממני שאתה לא מקבל עכשיו? מה תקוע? איפה את מתקשה? מה כרגע קשה יותר ממה שאמור להיות? האם תדירות הפגישות בינינו חסרה, עודפת או מתאימה?
שאלה טובה והקשבה אמפטית סקרנית – מפתח זהב. שאלות ותשובות הן רחוב דו סיטרי. הדדיות בשיחה היא מפתח זהב נוסף.
5. מנהלים רבים שונאים את מה שנתפס בעיניהם כמו גרסה ל "אתה לא מספיק טוב", "את חייבת להשתפר" או "ככה זה לא יכול להימשך". במיוחד עם הסחבקיות הישראלית והניהול החברי, מנהלים צריכים הדרכה וכלים לדבר קונסטרוקטיבית על נושאים מורכבים. לשקף פערי ביצוע בעוצמה הנכונה בלי חשש שמערכת היחסים תיפגע. להימנע מאמירות חלשות ומתחמקות או שיח אגרסיבי מדיי. כשזה מצליח, סיכוי טוב שתיווצר בהירות, הקשר ישתפר ולכולם יהיה ברור מה צריך לעשות בשביל לשפר ולעמוד בציפיות.
בעזרת הבנה של כמה עקרונות קטנים והכוונה, יותר מנהלים יפנימו שהם מחזיקים ביד כלי מנהיגותי ממדרגה ראשונה. דרך להשפיע על חייו המקצועיים של איש הצוות. לתהליך הערכה תקופתי טוב היכולת לחזק את מערכת היחסים, לחזק את האמון במנהל והמחוברות לארגון ולהביא לשיפור בתפוקות. זהו אחד הכלים החשובים ביותר בארסנל של כל מנהל. לכן, מומלץ בחום לא לשמוט אותו לעשות בו שימוש חכם.